Praca z polecenia – dlaczego warto?

Popularne za granicą programy poleceń pracowniczych, zyskują na popularności wśród pracodawców także w Polsce. Co więcej, jest to jeden z najważniejszych trendów w rekrutacji w 2016 roku, szczególnie w tak dynamicznej branży jak IT. Według wszystkich statystyk programy poleceń pracowniczych są najlepszym źródłem kandydatów do pracy, dlatego jak podaje Rzeczpospolita, już ponad połowa dużych firm w specjalnych programach zachęca pracowników, by rekomendowali do pracy swoich znajomych.

Negatywny stereotyp obalony

Zatrudnienie poprzez polecenie przez wiele lat budziło różne skojarzenia, często pejoratywne. Funkcjonujący stereotyp mówił, że pracy uzyskanej „po znajomości” należy się wstydzić, bo nie dostaliśmy jej ze względu na nasze najlepsze kompetencje, lecz ze względu na szczególne traktowanie naszego CV w trakcie procesu rekrutacji. Rzeczywistość jest jednak inna. Według badań przeprowadzonych przez Jobvite, przeciętnie 40% pracowników w światowych organizacjach pochodzi z systemu rekomendacji, a 86% rekruterów uznaje go za najlepsze źródło kandydatów. Według badań firmy doradztwa personalnego Hays Poland programy rekomendacyjne ma już 52 proc. dużych polskich i zagranicznych spółek.

Efektywne wykorzystanie networkingu

Na co dzień nawiązujemy wiele znajomości i wzajemnie polecamy sobie warte uwagi produkty i usługi. Również pracując tworzymy rozległe sieci kontaktów. Niestandardowo rozwijające się działy HR wykorzystują tę zależność i wdrażają w swoich firmach skuteczne programy poleceń pracowniczych. Nie trzeba być ekspertem w zakresie employer brandingu, aby wiedzieć, że to pozytywne opinie obecnych pracowników firmy mają kluczowe znaczenie dla budowanego wizerunku pracodawcy. Ich rekomendacje są odzwierciedleniem zadowolenia z pracy, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony kandydatów. Zachęcanie pracowników do angażowania się w program poleceń przynosi obustronne korzyści oraz wpływa korzystnie na proces rekrutacji.

„To właśnie pracownicy znają najlepiej naszą firmę, kulturę organizacyjną i wartości oraz potrafią dopasować kwalifikacje swoich znajomych do potrzeb firmy” – podkreśla Katarzyna Kwiatek, menedżer ds. rekrutacji w Capgemini Polska. Firma Capgemini, potentat nowoczesnych usług dla biznesu, pod hasłem „My szukamy – Ty polecasz” zachęcała w zeszłym roku swoich pracowników do rekomendowania kandydatów do pracy. Od pięciu lat wewnętrzne rekomendacje ułatwia tam specjalny program referralowy, który przewiduje premię finansową dla pracownika, jeśli polecany przez niego kandydat zostanie zatrudniony i przejdzie okres próbny.

Poleć nam kandydata – dostaniesz nagrodę

500 złotych za stanowiska juniorskie, 5 tys. zł za specjalistyczne i nawet 10 tys. za menedżerskie płaci za polecenie pracownika firma Luxoft z branży IT. A w pilnych przypadkach nawet dwa razy tyle. Nie tylko Luxoft jest w stanie sporo zapłacić pracownikowi za polecenie kandydata do pracy. Inna międzynarodowa firma z branży IT – Capgemini Software Solutions Center, płaci od 3 do 10 tys. zł. W rekrutacje z polecenia inwestują także takie firmy jak np. Accenture Łódź Delivery Center czy Allegro.

Standardowe nagrody w przypadku większości programów poleceń wynoszą równowartość jednego miesięcznego wynagrodzenia. Niektóre firmy stosują stopniowanie kwot w zależności od profilu stanowiska. Liczba rekrutacji z polecenia waha się w zależności od firmy – w większości jest to kilkanaście procent, ale np. w przypadku Cartrack Polska, oddziału międzynarodowego dostawcy usług telemetrycznych, to aż 50 proc.

Korzyści dla firm

Według iCIMS, dostawcy oprogramowania rekrutacyjnego, 56 proc. pracowników z rekomendacji zajmuje swoje stanowiska ponad 5 lat, a mniej niż rok – tylko 8 proc. To znacznie lepszy wynik, niż w przypadku innych ofert. Jak podaje CareerBuilder, 82 proc. pracodawców uważa programy poleceń za czołowe narzędzia rekrutacji pod względem jakości zatrudnianych osób.

Co więcej kandydaci z polecenia są bardziej dopasowani do ofert, na które aplikują. Taka sytuacja to efekt bardziej przemyślanych motywów stojących za aplikacją. Dbając o swoją reputację, polecający sięgają po sprawdzone osoby, a także uważniej przyglądają się proponowanym specjalistom.

Poszukiwania nie tylko we własnej firmie

Jednym z zyskujących na znaczeniu trendów jest dopuszczanie do rekomendacji również osób z zewnątrz. Programy poleceń pracowniczych, wbrew swojej nazwie, nie muszą oznaczać oferty skierowanej tylko do specjalistów zatrudnionych w firmie. Na rynku pojawiają się agregatory poleceń rekrutacyjnych online, w których firmy oferują nagrody dla osób proponujących im kandydatów na wskazane stanowiska – zazwyczaj o wartości podobnej do poleceń przeznaczonych dla osób pracujących dla danego pracodawcy.

Na bezpośrednie dopuszczenie osób z zewnątrz do wsparcia procesu rekrutacji zdecydował się także Luxoft, który udostępnia w sieci stronę internetową umożliwiającą dołączenie do projektu. Aż 40 proc. polecanych kandydatów w tej firmie pochodzi od osób spoza jej regularnego zespołu.

Related Posts

Employee referral w branży IT
Starcie gigantów – Employee referral w branży IT
Luxoft Referral Program
Raport płacowy branży IT 2016