710,5 tys. pracowników zatrudnią w samym tylko 2016 roku centra IT i usług dla biznesu działające w stolicy Małopolski . Aktualnie w międzynarodowych korporacjach działających w tej branży w Krakowie pracuje ponad 50 tys. osób, co daje miastu pierwszą pozycję w kraju.
Zgodnie z informacją Łukasza Ciocha ze stowarzyszenia ASPIRE, zrzeszającego największe firmy sektora IT/SSC/BPO, w lutym tego roku została przekroczona liczba 50 tysięcy pracowników zatrudnionych w branży. A dzięki danym pozyskanym od 150 firm partnerskich stowarzyszenia przewiduje się, że do stycznia 2017 r. liczba ta przekroczy 60,5 tys. pracowników. Spodziewany przyrost zatrudnienia w 2016 r. to 21 proc., co oznacza, że każdego dnia zatrudnienie w branży w Krakowie znajdzie 29 osób.
Kraków jest w ścisłej światowej czołówce jeśli chodzi o najatrakcyjniejsze miasta dla centrów zaawansowanych usług biznesowych. W najnowszym rankingu ze stycznia 2016 roku – Tholons Top 100 Outsourcing Destinations 2016 – najważniejszym tego typu na świecie – Kraków utrzymał pierwsze miejsce w Europie i jest dziewiątą lokalizacją w ogóle. Dlatego też inwestorzy przenoszący do Europy obsługę procesów biznesowych w pierwszej kolejności rozważają Kraków.
Dla miasta jest to nowa forma promocji, a tak duża liczba ciekawych miejsc pracy stwarza zupełnie nowe perspektywy oraz możliwości rozwojowe dla miasta i regionu. Już teraz pracownicy krakowskich firm z branży usług dla biznesu posługują się ponad 90 językami obcymi. Pojawiają się też firmy o bardzo różnym profilu swojej działalności, a nawet takie, które nie prowadzą biznesu w regionie Europy środkowo-wschodniej.
Ciekawym i wyrazistym przykładem nowych trendów są hongkońskie linie lotnicze Cathay Pacific (od wielu lat plasujące się w pierwszej trójce najlepszych przewoźników na świecie), które w ciągu zaledwie kilku miesięcy stworzyły globalne centrum kontaktu w Krakowie. W firmie już teraz pracuje kilkadziesiąt osób. Ponieważ linia lotnicza jeszcze w ogóle nie ma wschodnio-europejskich miast na liście swoich destynacji, to właśnie siła marki Krakowa, jako centrum biznesowego, była prawdopodobnie jednym z głównych czynników decyzyjnych.
ASPIRE reprezentuje firmy z sektora IT i zaawansowanych usług biznesowych, to największa tego typu organizacja
w Polsce, zrzesza ponad 150 podmiotów, głównie z Krakowa.